Více
    23.6 C
    Czech
    Středa 29. května 2024

    Velká digitální revoluce? Nový zákon má „zkrotit” technologické giganty

    Evropská komise chystá revoluční legislativu na poli sociálních sítí. Zákon o digitálních službách (DSA) požene velké technologické společnosti k zodpovědnosti za obsah na jejich online platformách a potlačit dezinformace a fake news. Ty se staly velkým problémem v době pandemické krize a invaze ruské armády na Ukrajinu. Panují však obavy ze ztráty svobody slova, za níž tolik bojuje miliardář Elon Musk, píše Euronews. 

    Evropská komise schválila návrh zákona o digitálních službách týkajícího se zejména velkých technologických společností Google, Facebook (nyní již Meta), Apple, Amazon a Microsoft. Postihnout však muže i menší hráče, jako je sociální síť TikTok. Napsal o tom server Euronews

    DSA požene k zodpovědnosti velké nadnárodní společnosti za obsah na jejich platformách a stanoví globální měřítko jejich regulace. 

    Facebook, Twitter či YouTube podle této legislativy musejí přísně monitorovat vlastní obsah a zlepšovat mechanismy pro upozorňování na závadný obsah, větší transparentnost a algoritmy doporučující produkty uživatelům. 

    Legislativa zahrnuje mechanismy pro „rychlé a efektivní přizpůsobení” během krizí jako pandemie či válka a záruky pro ochranu dětí před cílenou reklamou. 

    Digitální jaro, nebo spíše zima? 

    Komisař pro vnitřní trhy Thierry Breton řekl, že s tímto zákonem se chýlí ke konci doba velkých online platforem, které se chovají jako „too big to care”. Jeho nedodržení znamená pokutu ve výši šesti procent z globálního obratu společnosti. 

    „Technologické platformy se rozšiřovaly příliš dlouho. Dezinformace a extremismus bez odpovědnosti. EU je připravena s tím něco dělat,” řekla kandidátka na prezidentský úřad Hillary Clinton. Dodala, že zákon je třeba dovést za cílovou čáru, než bude příliš pozdě. Letos jej ještě musí formálně schválit parlament a rada. 

    „Je velká šance, že se DSA stane ústavou pro internet, omezí nenávist, polarizaci a dezinformace, posílí práva uživatelů a přiměje online platformy k zodpovědnosti jako nikdy předtím. Začínáme velkou technologickou revoluci,” prohlásila poslankyně evropského parlamentu Alexandra Geese. 

    Dodala, že citlivé údaje o náboženství, barvě pleti či sexuální orientaci již nebude možné užívat pro účely reklamy. „Může to být začátek digitálního jara,” dodala. 

    Zákon má i své odpůrce. Patří mezi ně Zach Meyers z Centra pro evropskou reformu. Online platformy dosud bojovaly proti fake news, dezinformacím či zákonnému, ale „hroznému” obsahu, například proti ruské propagandě, na různých úrovních úspěchu.  

    „Nyní ovšem komise tvrdí, že musí být schopna řídit reakce online platforem na krize, jako je ruská invaze na Ukrajinu. Chce mít pravomoc určit, zda taková krize vůbec existuje,” varoval Meyers. 

    Upozorňuje také, že regulaci obsahu bude mít na starosti umělá inteligence. Nástroje strojového učení jsou podle něj notoricky nepřesné, přičemž neberou ohled na kontext. Často pak dochází k tomu, že negativně ovlivňují obsah, jako je parodie či legitimní zpravodajství. 

    Za svobodu projevu přitom bojuje miliardář Elon Musk, který právě za 44 miliard dolarů odkoupil Twitter. Chystaný zákon přichází v době, má Musk za cíl rozvinou potenciál sociální sítě.

    Sledujte nás na sítích

    OpenAI zakládá bezpečnostní výbor. Bude dohlížet na výzkum a trénovat model nové generace

    Společnost OpenAI oznámila zřízení Výboru pro bezpečnost a zabezpečení, devítičlenného panelu, jehož úkolem je zajistit bezpečný průběh výzkumu strojového učení. Vede ho generální ředitel OpenAI Sam Altman a tři další ředitelé včetně předsedy správní rady Breta Taylora. Členyjsou také vedoucí inženýři Aleksander Madry, Lilian Weng, John Schulman, Matt Knight a Jakub Pachocki.

    Společnost xAI Elona Muska získala 6 miliard dolarů na vývoj umělé inteligence. Plánuje spuštění superpočítače

    Technologický podnik Elona Muska xAI získá od skupiny investorů investici 6 miliard dolarů na vývoj umělé inteligence (AI). Financování, které bylo oznámeno na internetových stránkách společnosti, je součástí kola série B. Mělo by výrazně urychlit uvedení prvních produktů xAI na trh a podpořit výzkumné úsilí.

    Skoro 30letá éra ICQ končí: Oblíbený komunikátor definitivně vypíná své služby

    Kdysi nesmírně populární komunikační nástroj ICQ definitivně končí. Služba, která v dobách svého největšího rozmachu měla přes 100 milionů uživatelů po celém světě, přestane fungovat od 26. června.

    Xiaomi opět kopíruje Apple. Tentokrát jeho kontroverzní reklamu

    Apple nedávno rozpoutal bouři kontroverzní reklamou na nový iPad Pro. V ní byly hudební nástroje a umělecké předměty slisovány do tenkého zařízení. Teď se zdá, že čínská technologická společnost Xiaomi se rozhodla využít této publicity ve své vlastní reklamě na Xiaomi 14 Civi. Je kopírování chytrým marketingovým tahem, nebo jen dalším příkladem nedostatečné kreativity?

    NEJNOVĚJŠÍ

    OpenAI zakládá bezpečnostní výbor. Bude dohlížet na výzkum a trénovat model nové generace

    Společnost OpenAI oznámila zřízení Výboru pro bezpečnost a zabezpečení, devítičlenného panelu, jehož úkolem je zajistit bezpečný průběh výzkumu strojového učení. Vede ho generální ředitel OpenAI Sam Altman a tři další ředitelé včetně předsedy správní rady Breta Taylora. Členyjsou také vedoucí inženýři Aleksander Madry, Lilian Weng, John Schulman, Matt Knight a Jakub Pachocki.

    Společnost xAI Elona Muska získala 6 miliard dolarů na vývoj umělé inteligence. Plánuje spuštění superpočítače

    Technologický podnik Elona Muska xAI získá od skupiny investorů investici 6 miliard dolarů na vývoj umělé inteligence (AI). Financování, které bylo oznámeno na internetových stránkách společnosti, je součástí kola série B. Mělo by výrazně urychlit uvedení prvních produktů xAI na trh a podpořit výzkumné úsilí.

    Skoro 30letá éra ICQ končí: Oblíbený komunikátor definitivně vypíná své služby

    Kdysi nesmírně populární komunikační nástroj ICQ definitivně končí. Služba, která v dobách svého největšího rozmachu měla přes 100 milionů uživatelů po celém světě, přestane fungovat od 26. června.

    Xiaomi opět kopíruje Apple. Tentokrát jeho kontroverzní reklamu

    Apple nedávno rozpoutal bouři kontroverzní reklamou na nový iPad Pro. V ní byly hudební nástroje a umělecké předměty slisovány do tenkého zařízení. Teď se zdá, že čínská technologická společnost Xiaomi se rozhodla využít této publicity ve své vlastní reklamě na Xiaomi 14 Civi. Je kopírování chytrým marketingovým tahem, nebo jen dalším příkladem nedostatečné kreativity?