Více
    10.2 C
    Czech
    Pondělí 5. června 2023

    Velká digitální revoluce? Nový zákon má „zkrotit” technologické giganty

    Evropská komise chystá revoluční legislativu na poli sociálních sítí. Zákon o digitálních službách (DSA) požene velké technologické společnosti k zodpovědnosti za obsah na jejich online platformách a potlačit dezinformace a fake news. Ty se staly velkým problémem v době pandemické krize a invaze ruské armády na Ukrajinu. Panují však obavy ze ztráty svobody slova, za níž tolik bojuje miliardář Elon Musk, píše Euronews. 

    Evropská komise schválila návrh zákona o digitálních službách týkajícího se zejména velkých technologických společností Google, Facebook (nyní již Meta), Apple, Amazon a Microsoft. Postihnout však muže i menší hráče, jako je sociální síť TikTok. Napsal o tom server Euronews

    DSA požene k zodpovědnosti velké nadnárodní společnosti za obsah na jejich platformách a stanoví globální měřítko jejich regulace. 

    Facebook, Twitter či YouTube podle této legislativy musejí přísně monitorovat vlastní obsah a zlepšovat mechanismy pro upozorňování na závadný obsah, větší transparentnost a algoritmy doporučující produkty uživatelům. 

    Legislativa zahrnuje mechanismy pro „rychlé a efektivní přizpůsobení” během krizí jako pandemie či válka a záruky pro ochranu dětí před cílenou reklamou. 

    Digitální jaro, nebo spíše zima? 

    Komisař pro vnitřní trhy Thierry Breton řekl, že s tímto zákonem se chýlí ke konci doba velkých online platforem, které se chovají jako „too big to care”. Jeho nedodržení znamená pokutu ve výši šesti procent z globálního obratu společnosti. 

    „Technologické platformy se rozšiřovaly příliš dlouho. Dezinformace a extremismus bez odpovědnosti. EU je připravena s tím něco dělat,” řekla kandidátka na prezidentský úřad Hillary Clinton. Dodala, že zákon je třeba dovést za cílovou čáru, než bude příliš pozdě. Letos jej ještě musí formálně schválit parlament a rada. 

    „Je velká šance, že se DSA stane ústavou pro internet, omezí nenávist, polarizaci a dezinformace, posílí práva uživatelů a přiměje online platformy k zodpovědnosti jako nikdy předtím. Začínáme velkou technologickou revoluci,” prohlásila poslankyně evropského parlamentu Alexandra Geese. 

    Dodala, že citlivé údaje o náboženství, barvě pleti či sexuální orientaci již nebude možné užívat pro účely reklamy. „Může to být začátek digitálního jara,” dodala. 

    Zákon má i své odpůrce. Patří mezi ně Zach Meyers z Centra pro evropskou reformu. Online platformy dosud bojovaly proti fake news, dezinformacím či zákonnému, ale „hroznému” obsahu, například proti ruské propagandě, na různých úrovních úspěchu.  

    „Nyní ovšem komise tvrdí, že musí být schopna řídit reakce online platforem na krize, jako je ruská invaze na Ukrajinu. Chce mít pravomoc určit, zda taková krize vůbec existuje,” varoval Meyers. 

    Upozorňuje také, že regulaci obsahu bude mít na starosti umělá inteligence. Nástroje strojového učení jsou podle něj notoricky nepřesné, přičemž neberou ohled na kontext. Často pak dochází k tomu, že negativně ovlivňují obsah, jako je parodie či legitimní zpravodajství. 

    Za svobodu projevu přitom bojuje miliardář Elon Musk, který právě za 44 miliard dolarů odkoupil Twitter. Chystaný zákon přichází v době, má Musk za cíl rozvinou potenciál sociální sítě.

    Sledujte nás na sítích

    Tržby Mety překvapily Wall Street, její akcie vyletěly vzhůru

    Meta překvapila Wall Street. V prvním letošním kvartálu vykázala společnost nárůst tržeb o 3 procenta, a to poprvé za tři po sobě jdoucí čtvrtletí. V reakci na tohle oznámení vzrostly akcie firmy o 12 procent.

    Xiaomi představuje klimatickou strategii pro dosažení čisté nuly

    Čínský gigant Xiaomi jde příkladem a oznámil snahu postupně docílit čisté nuly. Toho chce docílit výzkumem a vývojem čistých technologií, zlepšit nakládání s elektronickým odpadem a přechodem k ekologické logistice.

    Apple opět rozdrtil v soudní bitvě Epic Games

    Výrobce iPhonů Apple porazil v podání herní studio Epic Games. Soud popřel jakékoli monopolní praktiky společnosti a ze stolu smetl obhajobu protistrany, podle které jedná nezákonně. Soudní spor, který vypukl před dvěma lety, vyvolaly vysoké poplatky za nákup v App Store.

    Šéf Googlu Sundar Pichai si loni vydělal přes 200 milionů dolarů

    Generální ředitel Googlu a jeho mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai si vydělal minulý rok 226 milionů dolarů (téměř 5 milionů korun). Většina této částky přitom představovala odměnu v podobě akcií.

    Twitter zrušil modré fajfky u ověřených účtů, značí už jen předplatné

    Twitter odebral ověření v podobě modré fajfky všem účtům kromě výjimek. Značka ztratila svůj původní význam a aktuálně označuje pouze účty předplatitelů Twitter Blue. Šéf sociální sítě Elon Musk se tak snaží přimět více uživatelů platit za předplatné.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Tržby Mety překvapily Wall Street, její akcie vyletěly vzhůru

    Meta překvapila Wall Street. V prvním letošním kvartálu vykázala společnost nárůst tržeb o 3 procenta, a to poprvé za tři po sobě jdoucí čtvrtletí. V reakci na tohle oznámení vzrostly akcie firmy o 12 procent.

    Xiaomi představuje klimatickou strategii pro dosažení čisté nuly

    Čínský gigant Xiaomi jde příkladem a oznámil snahu postupně docílit čisté nuly. Toho chce docílit výzkumem a vývojem čistých technologií, zlepšit nakládání s elektronickým odpadem a přechodem k ekologické logistice.

    Apple opět rozdrtil v soudní bitvě Epic Games

    Výrobce iPhonů Apple porazil v podání herní studio Epic Games. Soud popřel jakékoli monopolní praktiky společnosti a ze stolu smetl obhajobu protistrany, podle které jedná nezákonně. Soudní spor, který vypukl před dvěma lety, vyvolaly vysoké poplatky za nákup v App Store.

    Šéf Googlu Sundar Pichai si loni vydělal přes 200 milionů dolarů

    Generální ředitel Googlu a jeho mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai si vydělal minulý rok 226 milionů dolarů (téměř 5 milionů korun). Většina této částky přitom představovala odměnu v podobě akcií.

    Twitter zrušil modré fajfky u ověřených účtů, značí už jen předplatné

    Twitter odebral ověření v podobě modré fajfky všem účtům kromě výjimek. Značka ztratila svůj původní význam a aktuálně označuje pouze účty předplatitelů Twitter Blue. Šéf sociální sítě Elon Musk se tak snaží přimět více uživatelů platit za předplatné.