Více
    10.2 C
    Czech
    Neděle 4. června 2023

    Oběti hackerů častěji odmítají platit výkupné, ukázal výzkum

    Kyberzločinecké gangy loni zaznamenaly 40procentn pokles příjmů. Jejich oběti častěji odmítaly platit výkupné, zjistil nový výzkum. Rovněž v tom mohly sehrát roli americké sankce vůči hackerským skupinám. Kybernetických útoků minulý rok nehledě na zisky výrazně přibylo. Informují o tom BBC News a The Guardian.

    Odborníci na kryptoměny ze společnosti Chainalysis podle televize BBC News zjistili, že kybernetičtí zločinci vymohli od svých obětí v loňském roce 457 milionů dolarů, což je o 311 milionů dolarů méně než rok předtím.

    Skutečná čísla nejspíše budou vyšší, experti se nicméně po svém výzkumu shodují, že ransomwarovým zločincům platí výkupné méně obětí. Hackeři si vybírají tyto cíle po celém světě v podobě firem, vlád, škol a nemocnic.

    Každý spočívá v tom, že hackeři převezmou kontrolu nad daty či zařízeními jednotlivce nebo celé organizace a nejčastěji v bitcoinech požadují výkupné. Většinou přitom vyhrožují zveřejněním či prodejem získaných dat.

    Mezi nedávné oběti právě takových útoků patří podle The Guardian doručovací společnost Royal Mail a kanadská dětská nemocnice Sick Kids. Většina těchto hackerských skupin útočí podle předpokladů z Ruska.

    Tým Chainalysis uvádí, že v menších ziscích hackerů mohou hrát roli i americké sankce vůči hackerům a obavy z kybernetických útoků směrem od ruské Federální služby bezpečnosti (FSB).

    „Odmítáme platit výkupné, pokud existuje byť jen náznak spojení se sankciovaným subjektem“ prohlásil Bill Siegell ze společnosti Coveware specializované na vyjednávání s hackery.

    Potvrdil, že stále více klientů firmy se zdráhá výkupné platit. To se mnohdy pohybuje v řádech milionů dolarů. V loňském roce zaplatilo 41 procent klientů, v roce 2020 to bylo 70 procent.

    Menší firmy by měly být ostražité

    Ve hře však mohou být další faktor komplikujícím hackerům snadný přístup k výkupnému, například lepší povědomí o ransomwaru související s lepší ochranou a bezpečnosti v kyberprostoru. „Hackeři mají opravdu těžší dostat za ransomwarové útoky zaplaceno,“ potvrdil Brett Callow, který pracuje u společnosti Emsisoft jako výzkumník hrozeb.

    Firmy podle něj posílily kybernetickou bezpečnost a současně odmítají platit jakékoli výkupné. „Kromě toho, jak se ransomwarové útoky staly běžnými, představují pro společnosti menší PR katastrofu, takže je méně pravděpodobné, že budou platit,“ prozradil Callow.

    Výzkum společnosti Fortinet ukázal prudký nárůst útoků hackerů v minulém roce nehledě na nižší zisky. V první půlce loňského roku identifikovali experti v kyberprostoru 10 000 unikátních typů škodlivého softwaru.

    Tento nárůst útoků mohl souviset s iniciativou amerických úřadů, díky které se některé velké kybernetické zločinecké buňky rozpadly na menší útvary. Jak se zdá, ty se už místo „lovu velké zvěře“ zaměřují na malé cíle.

    „I když se lov velké zvěře stal náročnějším, stále je přínosný,“ varoval však Jackie Burns Koven, vedoucí oddělení zpravodajství o kybernetických hrozbách u Chainalysis. Upozornil, že ransomwarové útoky jsou stále ziskové a menší organizace by se měly mít na pozoru.

    Sledujte nás na sítích

    Tržby Mety překvapily Wall Street, její akcie vyletěly vzhůru

    Meta překvapila Wall Street. V prvním letošním kvartálu vykázala společnost nárůst tržeb o 3 procenta, a to poprvé za tři po sobě jdoucí čtvrtletí. V reakci na tohle oznámení vzrostly akcie firmy o 12 procent.

    Xiaomi představuje klimatickou strategii pro dosažení čisté nuly

    Čínský gigant Xiaomi jde příkladem a oznámil snahu postupně docílit čisté nuly. Toho chce docílit výzkumem a vývojem čistých technologií, zlepšit nakládání s elektronickým odpadem a přechodem k ekologické logistice.

    Apple opět rozdrtil v soudní bitvě Epic Games

    Výrobce iPhonů Apple porazil v podání herní studio Epic Games. Soud popřel jakékoli monopolní praktiky společnosti a ze stolu smetl obhajobu protistrany, podle které jedná nezákonně. Soudní spor, který vypukl před dvěma lety, vyvolaly vysoké poplatky za nákup v App Store.

    Šéf Googlu Sundar Pichai si loni vydělal přes 200 milionů dolarů

    Generální ředitel Googlu a jeho mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai si vydělal minulý rok 226 milionů dolarů (téměř 5 milionů korun). Většina této částky přitom představovala odměnu v podobě akcií.

    Twitter zrušil modré fajfky u ověřených účtů, značí už jen předplatné

    Twitter odebral ověření v podobě modré fajfky všem účtům kromě výjimek. Značka ztratila svůj původní význam a aktuálně označuje pouze účty předplatitelů Twitter Blue. Šéf sociální sítě Elon Musk se tak snaží přimět více uživatelů platit za předplatné.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Tržby Mety překvapily Wall Street, její akcie vyletěly vzhůru

    Meta překvapila Wall Street. V prvním letošním kvartálu vykázala společnost nárůst tržeb o 3 procenta, a to poprvé za tři po sobě jdoucí čtvrtletí. V reakci na tohle oznámení vzrostly akcie firmy o 12 procent.

    Xiaomi představuje klimatickou strategii pro dosažení čisté nuly

    Čínský gigant Xiaomi jde příkladem a oznámil snahu postupně docílit čisté nuly. Toho chce docílit výzkumem a vývojem čistých technologií, zlepšit nakládání s elektronickým odpadem a přechodem k ekologické logistice.

    Apple opět rozdrtil v soudní bitvě Epic Games

    Výrobce iPhonů Apple porazil v podání herní studio Epic Games. Soud popřel jakékoli monopolní praktiky společnosti a ze stolu smetl obhajobu protistrany, podle které jedná nezákonně. Soudní spor, který vypukl před dvěma lety, vyvolaly vysoké poplatky za nákup v App Store.

    Šéf Googlu Sundar Pichai si loni vydělal přes 200 milionů dolarů

    Generální ředitel Googlu a jeho mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai si vydělal minulý rok 226 milionů dolarů (téměř 5 milionů korun). Většina této částky přitom představovala odměnu v podobě akcií.

    Twitter zrušil modré fajfky u ověřených účtů, značí už jen předplatné

    Twitter odebral ověření v podobě modré fajfky všem účtům kromě výjimek. Značka ztratila svůj původní význam a aktuálně označuje pouze účty předplatitelů Twitter Blue. Šéf sociální sítě Elon Musk se tak snaží přimět více uživatelů platit za předplatné.