Tým belgických výzkumníků úspěšně vycvičil model umělé inteligence (AI) k předpovídání a vylepšování chuťového profilu piva. Vycvičen byl na základě chemických a percepčních dat z 250 belgických piv.
Výzkumníci se domnívají, že jejich zjištění by mohla způsobit revoluci v pivovarnictví, zejména v oblasti nealkoholických piv. „Náš model umělé inteligence dokáže předpovědět chuťový profil piva a navrhnout způsoby, jak ho udělat chutnějším,“ uvedl jeden z členů výzkumného týmu. „Doufáme, že tyto poznatky by mohly být využity ke zlepšení chuti nealkoholického piva. To často postrádá komplexnost a hloubku chuti, jakou mají tradiční piva.“
Navzdory slibným výsledkům výzkumníci rychle zdůraznili, že rozhodující zůstává zručnost sládka. „I když náš model umělé inteligence může poskytnout cenné poznatky a návrhy, umění vaření piva nelze nahradit,“ uvedli. „Dovednosti a odborné znalosti sládka jsou stále zásadní pro vytvoření skutečně skvělého piva.“
Scientists turn to AI to make beer taste even better https://t.co/UAcgqKTWsL
— Guardian news (@guardiannews) March 26, 2024
Analýza 250 piv
Profesor Kevin Verstrepen z univerzity KU Leuven, který výzkum vedl, uvedl, že umělá inteligence by mohla pomoci rozklíčovat složité vztahy, které jsou součástí lidského vnímání vůní.
„Pivo, stejně jako většina potravin, obsahuje stovky různých aromatických molekul, které zachytí náš jazyk a nos. Náš mozek je pak spojí do jednoho obrazu. Tyto sloučeniny se však navzájem ovlivňují, takže to, jak vnímáme jednu z nich, závisí také na koncentraci ostatních,“ řekl.
V časopise Nature Communications Verstrepen a jeho kolegové uvádějí, že analyzovali chemické složení 250 komerčních belgických piv 22 různých stylů. Včetně ležáků, ovocných piv, světlých piv, západoflanderských piv a nealkoholických piv. Mezi zkoumané vlastnosti patřil obsah alkoholu, pH, koncentrace cukru a přítomnost a koncentrace více než 200 různých sloučenin podílejících se na chuti.
Výsledky jsou pozitivní
Degustační komise složená z 16 účastníků ochutnala a ohodnotila každé z 250 piv podle 50 různých vlastností, jako je chmelová chuť, sladkost a kyselost. Tento proces trval tři roky. Výzkumníci také shromáždili 180 000 recenzí různých piv z online platformy pro spotřebitelské recenze RateBeer.
Na základě různých souborů dat tým sestavil modely založené na strojovém učení (formě umělé inteligence), aby na základě složení piva předpověděly, jak bude pivo chutnat. Výsledky pak použili k vylepšení stávajícího komerčního piva. To v podstatě obohatili o látky, jež modely označily jako důležité prediktory celkového vjemu chuti, například kyselinu mléčnou a glycerol.
Výsledky degustační komise ukázaly, že přidané látky zlepšily hodnocení alkoholických i nealkoholických piv v různých ukazatelích, včetně sladkosti, těla a celkového hodnocení.