Valve oznámil nový VR headset Steam Frame, který má ambici nahradit stárnoucí Index. Headset zvládá nejen VR hry, ale i běžné tituly ze Steamu díky streamování přes Wi-Fi. Funguje zcela bez kabelu a část her dokáže spustit i nativně bez připojení k počítači.
Největší inovací je tzv. foveated streaming, tedy technologie, která upravuje kvalitu přenosu obrazu podle toho, kam se uživatel zrovna dívá. Podobně funguje i foveated rendering, který zvyšuje výkon tím, že ukazuje jen to, co je ve středu pozornosti. Podle Valve je systém dost rychlý, aby „předběhl váš pohled“.
Steam Frame používá speciální Wi-Fi dongle, který zajišťuje stabilní bezdrátový přenos. Kombinace kvalitního streamování a vylepšeného sledování očí má zajistit hladký zážitek i bez silného routeru. Redaktoři, kteří headset zkoušeli, většinou chválili kvalitu obrazu a stabilitu spojení, ale výjimky se našly. Například se objevilo trhání obrazu nebo výpadky snímků.
It's official. After years of speculation.
— 𝙏𝙝𝙧𝙞𝙡𝙡 (@Thrilluwu) November 12, 2025
The Steam Frame.
Pancake lenses
2160×2160 per eye
LCD panels @ 72- 144hz
4nm Snapdragon 8 Gen3
16gb LPDDR5X Ram
Eye tracking
Dedicated wireless adapter
True PCVR-Standalone Hybrid pic.twitter.com/G1lBPz0wRq
Lehčí, pohodlnější, chytřeji navržený
Design headsetu se soustředí na pohodlí. Baterie je umístěná vzadu v popruhu, což rovnoměrně rozkládá váhu. Ve vodorovné části popruhu jsou zabudované i reproduktory. Headset tak netlačí na čelo a působí vyváženěji než předchozí modely.
Speciální zvukové řešení navíc pomáhá i přesnějšímu sledování pohybu. Podle inženýra Jeremyho Selana jsou na každé straně dva reproduktory naproti sobě. Vibrace z basů se tak navzájem ruší a nenarušují sledování pomocí kamer.
Hybridní headset bez jasné identity
Zatím není jisté, jestli Valve směřuje k plně samostatnému zařízení, nebo jen k pokročilému bezdrátovému přijímači pro PC hry. Některé tituly běžely nativně, například Ghost Town nebo Moss, jiné ale fungovaly výhradně přes stream, včetně vlajkové lodi Half-Life: Alyx.
Steam Frame používá systém zvaný Fex, který umožňuje spouštět většinu her. To však zabírá část výkonu a nemusí být vhodné pro náročnější hry. „Valve nabízí kouzelnou hůlku, která překládá kód pro nativní běh, ale zároveň jasně naznačuje, že hlavní směr je streamování,“ zaznělo v jednom z hodnocení.
Přes drobné technické potíže se headset chová jako funkční spojení samostatného zařízení a výkonné PC periferie. Zkušební hraní běžných her jako Hades 2 vypadalo, jako byste měli „stometrovou televizi v obýváku, aniž byste ji museli kupovat nebo instalovat“.
Valve plánuje uvedení Steam Frame na trh v roce 2026. Do té doby má ještě dost času na doladění hardwaru i softwaru. Už teď ale vypadá, že má v rukou jednu z nejzajímavějších VR novinek posledních let.

