Více
    10.2 C
    Czech
    Pondělí 5. června 2023

    Apple představil audioknihy vyprávěné umělou inteligencí

    Apple v tichosti spustil katalog audioknih namluvených umělou inteligencí a přiblížil tak konec lidských vypravěčů. Strategie však již nyní čelí kritice za to, že si klade za cíl vygenerovat více peněz na úkor umělecké hodnoty. Informoval o tom list The Guardian.

    Popularita audioknih v posledních letech explodovala, což nalákalo některé technologické společnosti. V popředí stojí Amazon se svou dceřinou společností Audible a nedávno se připojilo Spotify, které slíbilo 300 000 titulů.

    Apple nyní spustil projekt audioknih namluvených AI. Učinit tak měl již v listopadu, avšak nakonec k tomu nedošlo kvůli propouštění v Meta Platforms a chaosu kolem převzetí Twitteru. Tyto události totiž vznesly nad technologický trh černý mrak.

    The Guardian napsal, že Apple v posledních několika měsících oslovil jako možné partnery nezávislé vydavatele audioknih, jimž sdělil, že ponese náklady na výrobu a autoři budou dostávat licenční honoráře z prodeje. Vydavatelé zapojení do projektu následně byli nuceni podepsat dohodu o mlčenlivosti, což odráží notoricky známou snahu Apple své projekty utajit.

    Žádná přidaná hodnota

    Namluvené audioknihy digitálním hlasem mohou tento sektor změnit. Na tom se shodují vydavatelé, autoři a literární agenti. Mnozí z nich jsou ale skeptičtí. „Vypravěč přináší během čtení audioknihy zcela nový rozsah umění a my věříme, že se jedná o mocnou věc,“ myslí si David Carton, který v segmentu audioknih pracuje.

    Řekl, že audioknihy jsou něčím odlišným oproti tištěným knihám, ale stále mají přidanou hodnotu coby umělecká forma. „Když máte opravdu skvělou knihu a opravdu talentovaného vypravěče, přicházíte s něčím zvláštním. Do toho se vyplatí investovat.“

    Literární agentka z Kanady Carly Watters se domnívá, že ve strategii Apple nevidí z literárního hlediska ani z hlediska zákazníka žádnou hodnotu. „Firmy vidí, že mohou vydělat peníze. Chtějí vytvářet obsah, ale to je vše,“ řekla. „Zákazníci tohle poslouchat nechtějí.“

    Jako výhodu lze bez debat označit nízkou nákladovost během výroby. Produkce audioknihy s lidským hlasem může trvat týdny a stát tisíce dolarů.

    Apple není jediným gigantem, který z toho důvodu tuto možnost zkoumá. Pokoušely ji i firmy Amazon a Google. Lze však očekávat, že vzbudí bouřlivé reakce.

    Sledujte nás na sítích

    Tržby Mety překvapily Wall Street, její akcie vyletěly vzhůru

    Meta překvapila Wall Street. V prvním letošním kvartálu vykázala společnost nárůst tržeb o 3 procenta, a to poprvé za tři po sobě jdoucí čtvrtletí. V reakci na tohle oznámení vzrostly akcie firmy o 12 procent.

    Xiaomi představuje klimatickou strategii pro dosažení čisté nuly

    Čínský gigant Xiaomi jde příkladem a oznámil snahu postupně docílit čisté nuly. Toho chce docílit výzkumem a vývojem čistých technologií, zlepšit nakládání s elektronickým odpadem a přechodem k ekologické logistice.

    Apple opět rozdrtil v soudní bitvě Epic Games

    Výrobce iPhonů Apple porazil v podání herní studio Epic Games. Soud popřel jakékoli monopolní praktiky společnosti a ze stolu smetl obhajobu protistrany, podle které jedná nezákonně. Soudní spor, který vypukl před dvěma lety, vyvolaly vysoké poplatky za nákup v App Store.

    Šéf Googlu Sundar Pichai si loni vydělal přes 200 milionů dolarů

    Generální ředitel Googlu a jeho mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai si vydělal minulý rok 226 milionů dolarů (téměř 5 milionů korun). Většina této částky přitom představovala odměnu v podobě akcií.

    Twitter zrušil modré fajfky u ověřených účtů, značí už jen předplatné

    Twitter odebral ověření v podobě modré fajfky všem účtům kromě výjimek. Značka ztratila svůj původní význam a aktuálně označuje pouze účty předplatitelů Twitter Blue. Šéf sociální sítě Elon Musk se tak snaží přimět více uživatelů platit za předplatné.

    NEJNOVĚJŠÍ

    Tržby Mety překvapily Wall Street, její akcie vyletěly vzhůru

    Meta překvapila Wall Street. V prvním letošním kvartálu vykázala společnost nárůst tržeb o 3 procenta, a to poprvé za tři po sobě jdoucí čtvrtletí. V reakci na tohle oznámení vzrostly akcie firmy o 12 procent.

    Xiaomi představuje klimatickou strategii pro dosažení čisté nuly

    Čínský gigant Xiaomi jde příkladem a oznámil snahu postupně docílit čisté nuly. Toho chce docílit výzkumem a vývojem čistých technologií, zlepšit nakládání s elektronickým odpadem a přechodem k ekologické logistice.

    Apple opět rozdrtil v soudní bitvě Epic Games

    Výrobce iPhonů Apple porazil v podání herní studio Epic Games. Soud popřel jakékoli monopolní praktiky společnosti a ze stolu smetl obhajobu protistrany, podle které jedná nezákonně. Soudní spor, který vypukl před dvěma lety, vyvolaly vysoké poplatky za nákup v App Store.

    Šéf Googlu Sundar Pichai si loni vydělal přes 200 milionů dolarů

    Generální ředitel Googlu a jeho mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai si vydělal minulý rok 226 milionů dolarů (téměř 5 milionů korun). Většina této částky přitom představovala odměnu v podobě akcií.

    Twitter zrušil modré fajfky u ověřených účtů, značí už jen předplatné

    Twitter odebral ověření v podobě modré fajfky všem účtům kromě výjimek. Značka ztratila svůj původní význam a aktuálně označuje pouze účty předplatitelů Twitter Blue. Šéf sociální sítě Elon Musk se tak snaží přimět více uživatelů platit za předplatné.