Reklamy se v Google vyhledávání objevují už dlouho, teď ale dostávají nový kabát. Firma začala v USA testovat jejich zobrazování přímo ve výsledcích, které generuje umělá inteligence. A zatímco mnozí zvedají obočí, Google tvrdí, že uživatelům to nevadí – prý naopak.
Reklamy se objevují v režimu AI Mode i v tzv. AI Overviews, tedy krátkých souhrnech odpovědí, které Google ukazuje nad klasickými odkazy. Pokud například hledáte tipy, jak postavit web, uvidíte nejen návod, ale i „sponzorovaný“ odkaz třeba na tvůrce webových stránek. Podle informací serveru The Verge se testuje nasazení napříč platformami – desktop i mobil.
Heads-up: I'm now seeing ads appearing in AI overviews for the first time ever. This was announced yesterday at Google Marketing Live 2025.
— Brodie Clark (@brodieseo) May 22, 2025
You'll now start to see Search and Shopping ads embedded in AI overviews on desktop. More AI overview ad examples: https://t.co/fUWsWLpwVO pic.twitter.com/OH55Usmqd6
Google se snaží novinku prodat jako krok správným směrem. Dle podpůrného dokumentu „lidé považují reklamy v AI přehledech za užitečné, protože jim pomáhají spojit se s relevantními firmami, produkty nebo službami přesně ve chvíli, kdy je potřebují.“
Nový reklamní prostor
Data, která by tenhle závěr potvrzovala, ale firma nezveřejnila. Nevíme nic o metodologii ani o tom, kolik lidí se průzkumu účastnilo. Google tak spoléhá spíš na to, že mu uvěříte – a že si na nové formáty jednoduše zvyknete.
Z pohledu byznysu je tenhle tah logický. Jen za poslední čtvrtletí vydělal Google na reklamě přes 72 miliard dolarů a není důvod si myslet, že s příchodem AI výsledků by měl příjmy brzdit. Naopak – reklamní prostor se teď rozšiřuje i tam, kde dosud nebyl.
Experiment v USA ale není konečná. Google plánuje rozšířit AI Overviews s reklamami i do dalších anglicky mluvících zemí ještě letos. Výsledky vyhledávání tak budou stále víc vypadat jako produktová doporučení.
Otázka je, kde je hranice. Pokud má být AI vyhledávání o rychlých, přehledných a hlavně nestranných odpovědích, neměla by reklama začít diktovat, co a jak se nám zobrazí. Protože čím víc „sponzorovaných tipů“ v odpovědi uvidíme, tím míň půjde o neutrální radu – a tím víc o marketing.